بررسی عسل به عنوان یک درمان برای سرطان

 

عسل و سرطان با یکدیگر ارتباطی معکوس دارند! سرطان زایی یک فرایند چند مرحله ای است و دارای علل چند فاکتوره است. در میان این ها پایین بودن ایمنی، عفونت مزمن، التهاب مزمن، زخم های مزمن غیرقابل بهبود، چاقی و غیره است. در حال حاضر شواهد قابل توجهی وجود دارد که عسل یک تقویت کننده ایمنی، عامل ضد التهابی، عامل ضد میکروبی، "واکسن" سرطان و بهبود دهنده طبیعی برای جراحات و زخم های مزمن است.

اگرچه عسل داراي موادي است که غالب آن مخلوطي از قندها است که خود تصور مي شود سرطان زا باشند، قابل فهم است که اثر مفيد آن به عنوان عامل ضد سرطان بیشتر از مضرات مواد قندی آن است. شواهد علمی در رابطه با خواص ضد عفونی کننده عسل در حال افزایش است. مکانیسم چگونگی اثرات ضد سرطانی عسل یک منطقه بسیار جالب است. عسل و سرطان دارای روابط معکوس پایدار در محدوده ای از کشورهای در حال توسعه است که در این کشورها، منابع برای پیشگیری و درمان سرطان بسیار محدود هستند.

سرطا ن ، اپیدمی جهانی
سرطان یک اپیدمی جهانی است. در سال 2008 تخمین زده شد که 12،332،300 مورد سرطان وجود دارد که 5.4 میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته و 6.7 میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه قرار دارند (شکل 1) جمعیت جهان از 6/1 میلیارد در سال 2000 به 6،7 میلیارد در سال 2008 افزایش یافت. افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته بود. حتی اگر نرخ سن ابتلا به سرطان ثابت باقی بماند، کشورهای در حال توسعه بار سنگین بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته خواهند داشت.

 

شکل 1 موارد جدید سرطان تخمین زده شده در مناطق جهان (منبع: آمار و ارقام سرطان جهانی 2007)

شواهد نشان می دهد سرطان روند رو به رشدی را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه  و یک الگوی در هم ریخته در کشورهای توسعه یافته دارد. تا سال 2050، میزان ابتلا به سرطان در سراسر جهان به 24 میلیون مورد خواهد رسید که 17 میلیون مورد در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. سرطان هایی که با رژیم غذایی و سبک زندگی مرتبط هستند در کشورهای پیشرفته بیشتر دیده می شوند، در حالی که سرطان هایی که به علت عفونت هستند بیشتر در کشورهای در حال توسعه رخ می دهند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انتظار می رود مرگ بر اثر بیماری سرطان تا سال 2020 تا 104 درصد در جهان افزایش یابد.

در حالی که تعداد کل مرگ و میر بر اثر سرطان افزایش می یابد، روند رشد سرطان های خاص در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تغییر می کند. در کشورهای توسعه یافته، این روند کاهش می یابد، چرا که عفونت های میکروارگانیسم ها کاهش می یابد و امکانات غربالگری در دسترس هستند. در سنگاپور، در دوره 1988-1992، سالانه افزایش 3.6 درصدی برای سرطانهای پستان در سالهای 1988 تا 2002 بود. در قطر، میزان ابتلا به سرطان 57.1٪ در سالهای 1371 تا 1360 وجود داشت و در هلند، بین سالهای 13-19 (13-1 سال) بین 1.9٪ (دختران) و 3.4٪ (مردان) افزایش یافت.

برای درک مفید بودن عسل دردرمان سرطان، ما باید فاکتورهای مختلفی را که می توانند باعث ایجاد سرطان شوند بررسی کنیم. سرطان زایی یک فرایند چند مرحله ای است و دارای علل چند فاکتوره است. توسعه سرطان ممکن است 10-15 سال پس از قرار گرفتن در معرض عوامل خطر ایجاد شود.

شکل 2 مراحل ایجاد سرطان * گامهایی که با مصرف الکل تغییر یافت (منبع: Garro et al. World Health and Research Alcohol 16 (1): 81-86، 1992).

سبک زندگی / بیماریهایی که به عنوان زنگ خطر برای توسعه سرطان به شمار می روند
سرطان ناشی از آسیب ژنتیکی در ژنوم سلولها است. این آسیب یا در طول زندگی به ارث می رسد یا به دست می آید. آسیب های ژنتیکی به دست آمده اغلب از طریق شیوه های ناسالم به صورت خودسرانه انجام می شود. اساسا یک سوم سرطان به علت مصرف دخانیات است، یک سوم به علت عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی، و یک پنجم به علت عفونت. عوامل دیگر عبارتند از مواد شیمیایی سرطانزا، آلاینده های محیط زیست و الکل (شکل 3). در کشورهای در حال توسعه،

سرطان های ناشی ازعفونت های میکروارگانیسم ها مانند گردن رحم (توسط ویروس پاپیلوم انسان) ، کبد (توسط ویروس های هپاتیت) ، نازوفارنکس (توسط ویروس اپستین بار) و معده (توسط هلیکوباکتر پیلوری  بیشتر از کسانی است که در کشورهای توسعه یافته رایج هستند. در حالیکه سرطان پروستات، سینه و کولورکتال در کشورهای توسعه یافته بیشتر شایع است، تمایز بسیار مشابه سرطان ریه نیست که در کشورهای کمتر یا بیشتر توسعه یافته شایع است. به استثنای سرطان سینه، 5 سرطان دیگر که در بالا ذکر شد درمردان و زنان کشورهای در حال توسعه به علت سبک زندگی یا عفونت هستند.

مصرف سیگار و عدم تحرک، دو نمونه از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان
شیوع سیگار کشیدن درکشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بالاتر است. سیگار کشیدن با تعدادی از سرطان ها مانند سرطان حنجره، مثانه، سینه، مری و رحم ارتباط دارد. در حالی که در کشورهای توسعه یافته میزان شیوع سیگار کشیدن کاهش می یابد ، این سناریو در کشورهای در حال توسعه معکوس است. شروع و تأثیر آن برای شروع سیگار کشیدن، شبیه به آنهایی است که در کشورهای توسعه یافته هستند.

افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن طبیعی در حدود 1.5 تا 3.5 برابر بیشتردر معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. چاقی در تعدادی از سرطان ها به خصوص آندومتریوم، سرطان سینه  و سرطان های کولورکتال مرتبط است. روند شیوع چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رو به افزایش است.

در مطالعه ای که در سال 2005  در ناحیه Kota Bharu در ایالت Kelantan مالزی انجام شد، شیوع کلی اضافه وزن / چاقی به میزان 49.1 درصد بود  که بسیار بیشتر از رقم گزارش شده در سال 1996 است. در این جامعه، افزایش سرطان در دوره زمانی سالهای 2002 تا 2007 (افزایش 143.6 درصد) نسبت به دوره 5 ساله قبلی سالهای 1996 تا 2001 نمایان است.

چاقی یک مشکل اجتماعی نیست بلکه یک بیماری است. بزرگترین خطر برای افراد چاق که دیابتی هستند، مخصوص کسانی هستند که شاخص توده بدنی آنها بیش از 35 کیلوگرم در متر مربع است. افزایش خطر در زنان 93 برابر و در مردان 42 برابر است.

عسل، راهکاری برای کنترل چاقی
افراد چاق بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. یک ارتباط نزدیک بین چاقی، وضعیت التهابی مزمن و استرس اکسیداتیو وجود دارد. افراد چاق حدود 5/1 تا 3/5 برابر افزایش خطر ابتلا به سرطان در مقایسه با افراد دارای وزن طبيعی به ويژه آندومتریوم ، سرطان سينه  و سرطانهای کولورکتال دارند. یکی از شایع ترین سرطان ها در جامعه ای که دارای تعداد دیابتی های بالا و چاقی است، سرطان کولورکتال است.

در یک مطالعه بالینی بر روی 55 بیمار مبتلا به چاقی نشان داده شد که بیمارانی که بجای ساکاروزها از عسل استفاده کرده بودند، نسبت به سایر بیماران کاهش وزن بیشتری داشتند. اثرات مفید عسل بر چاقی تاکنون به خوبی شناخته نشده است.

عسل ، درمان بالقوه بیماری سرطان
عسل ممکن است مبنای توسعه درمان های جدید برای بیماران مبتلا به سرطان و تومورهای مرتبط با سرطان باشد. مطالعات اخیر بر روی سلولهای سرطانی سلولهای انسانی ، سرویکال ، دهان  و استئوسارکومای  با استفاده از عسل جنگل مالزی، نشان دهنده فعالیت ضد سرطانی قابل توجهی بود.

عسل منبعی بسیار غنی از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها به دلیل ویژگی های ضد سرطان، نظر محققان را جلب کرده اند. اثرات عسل بر سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه، اندومتر و سرطان پروستات و تومورها تا حد زیادی ناشناخته است. ما می توانیم از طبیعت یاد بگیریم. برای مثال، مواد شیمیایی فیتوکسی مانند ژنیستیین، لیکوپن، کورکومین، اپیگالاکاتچین گالات و رزوراترول مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات قرار گرفته اند. فیتواستروژن ها گروهی از ایزوفلاون ها و فلاونوئیدها را تولید می کنند که درعسل متعلق به گیاه فیتواستروژن وجود دارند.

عسل، ضد میکروب طبیعی
هر روز ما در معرض انواع حملات میکروبی از باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها هستیم. عسل یک ضد میکروب قوی و طبیعی است. شایع ترین عفونت های انسان ها از عفونت استافیلوکوک است. اثر ضد باکتری عسل به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است. اعمال موضعی عسل خام بر روی زخم های آلوده باعث کاهش نشانه های التهاب حاد می شود ، بنابراین علائم را کاهش می دهد. فعالیت ضد میکروبی عسل در رسانه های اسیدی قوی تر از رسانه های خنثی و قلیایی است. قدرت عسل نسبت به بعضی از آنتی بیوتیک های موضعی قابل مقایسه است.

استفاده از عسل برای بیماری ورم ملتحمه عفونی باعث کاهش قرمزی، تورم، تخلیه و زمان ریشه کن شدن عفونت های باکتریایی می شود. هنگامی که عسل با آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، جنتامایسین، فعالیت ضد استافیلوکوک Aureus را 22٪ افزایش می دهد. وقتی عسل به محیط کشت باکتری اضافه می شود، ظهور رشد میکروبی در صفحات کشت با تاخیر همراه است. میکروب ها در محیط کشت حاوی 10٪ و 20٪ عسل رشد نمی کنند در حالیکه در محیط کشت حاوی 5٪، 2.5٪ و 1٪ عسل رشد می کنند و این نشان می دهد که عسل در غلظت های معینی یک عامل ضد باکتریایی مناسب است.

عسل نیز در کشتن باکتری های مقاوم از قبیل Pseudomonas aeruginosa (PA) موثر است و می تواند منجر به رویکرد جدیدی در درمان سینوزیت مزمن و مقاوم شود. مصرف روزانه عسل باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت مزمن توسط میکروارگانیسم ها می شود. عفونت های مزمن برای توسعه سرطان خطرناک هستند.

سه مکانیسم اصلی برای تبدیل عفونت به سرطانها وجود دارد. به نظر می رسد آنها شامل آغاز و همچنین ارتقاء سرطان زایی می شوند. التهاب مزمن اغلب به دنبال چرخه تکراری از آسیب سلولی منجر به تکثیر سلولی غیر طبیعی می شود. آسیب DNA موجب رشد سلولهای بدخیم می شود. ثانیا، عوامل عفونی ممکن است به طور مستقیم سلول ها را با قرار دادن آنکوژن های فعال در ژنوم میزبان، مهار کننده های سرکوب کننده های تومور، بطور مستقیم تبدیل کنند. سوم اینکه عوامل عفونی مانند ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی) ممکن است منجر به سرکوب ایمنی شود.

بهتر است عسل در دمای اتاق نگهداری شود تا اثرات مفیدتری داشته باشد. در یک آزمایش، گرمایش عسل تا 80 درجه به مدت 1 ساعت، فعالیت ضد میکروبی را کاهش داد. ذخیره سازی عسل به مدت 5 سال سبب کاهش فعالیت ضد میکروبی آن شد، در حالی که نور ماوراء بنفش باعث افزایش فعالیت آن در برابر برخی از میکروارگانیسم ها شد.

همچنین نشان داده شده است که عسل خواص ضد ویروسی نیز دارد. در یک مطالعه مقایسه ای، مصرف موضعی عسل در درمان بیماران مبتلا به ضایعات وریدی عود کننده بهتر از درمان با پماد آسیکلوویر بود. دو مورد تبخال لب و یک مورد تبخال تناسلی به طور کامل با استفاده از عسل درمان شدند در حالی که هیچکدام از درمان های آسیکلوویر برای آنها استفاده نشده بود.

بنابراین  عسل به چه مقدار باید مصرف شود؟
در یکی از مطالعات مصرف عسل در بیماران مبتلا به ایدز بررسی شد که وقتی 80 گرم عسل در روز به مدت 21 روز مصرف کردند، سلول های ایمنی آنها بهبود یافت. این مقدار معادل حدود 3 اونس، ¼ فنجان یا 4 قاشق غذاخوری عسل در روز است.

مطالعه دیگری در رابطه با میزان بروز سرطان و مصرف عسل در کشورهای در حال توسعه بود. این مطالعه نشان داد که در افرادی که عسل بیشتری خوردند ابتلا به سرطان کمتر رخ داده بود. در حالی که عوامل دیگری نیز وجود دارد، اما زیاد جالب توجه نیست.

برای این منظور، آیا نیاز به نوع خاصی از عسل است؟
در مطالعات به عسل مانوکا، عسل بوش و عسل طبیعی توجه شده است. به نظر می رسد که همه اینها در برابر سلول های سرطانی و در بهبود وضعیت ایمنی بدن موثر باشند. با این حال، عسل تیره تر، حاوی مواد گیاهی مثبت بیشتری بود. بنابراین همیشه به دنبال تهیه عسل های تیره تر باشید.

چه چیزی در عسل است که از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند؟
برخی از پلی فنل ها (بعنوان مثال مواد شیمیایی گیاهی) که در عسل مورد مطالعه قرار می گیرند عبارتند از:

•   کافئین اسید: یک آنتی اکسیدان قوی است.
•   کریزین: می تواند تولید هورمون آنزیم آروماتاز را کاهش دهد.
•   اسید کافئیک فینیل استر (CAPE): در برابر گلوبوبلاستوم مورد مطالعه قرار گرفته است.
•   کوئرستین: موثر در کشت سلولی در برابر بسیاری از سلول های خطی از جمله سرطان پانکراس، سرطان پروستات، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست است.


آيا برای تهیه عسل باید به نکته خاصی توجه کنیم؟
بله! مقدار زیادی ازعسل های موجود در قفسه فروشگاهها با شربت فروکتوز و شربت فروکتوز غلیظ ترکیب می شوند. بهتر است عسل خود را مستقیما از یک زنبورداری محلی خریداری کنید. همچنین این کار سبب پشتیبانی شما از زنبورداران محلی نیز خواهد شد.

حقایق تکان دهنده درباره عسل و سرطان!
رابطه بین عسل و سرطان چیست؟ آیا می توانم عسل بخورم اگر سرطان داشته باشم؟ آیا مصرف عسل برای بیماران مبتلا به سرطان مضر است؟ این ها برخی از سوالاتی هستند که برای بسیاری از مردم بوجود می آید و در این باره تحقیقات فراوانی صورت گرفته است.

جالب است بدانید که نتیجه این تحقیقات تکان دهنده بود!
به نظر می رسد مصرف عسل برای مبتلایان به بیماری سرطان بی خطر است. در حقیقت، ممکن است حتی رشد سلول های سرطانی را نیز مختل کند. این ممکن است به نظر شهودی برسد، مخصوصا اگر شما در مورد چگونگی ایجاد سرطان در اثر مصرف زیاد قند و شکر مطالعه کرده باشید.

یک مطالعه منتشر شده در یک مجله پزشکی تکمیلی نشان می دهد که عسل می تواند سرطان را به روشهای زیر متوقف کند:

•  تقویت سیستم ایمنی بدن بصورت طبیعی
•  کاهش التهاب
•  مبارزه با عفونت
•  ترمیم زخم ها و جراحات
•  کشتن سلول های سرطانی از طریق آپوپتوز


سخن آخر
در حال حاضر شواهد قابل توجهی وجود دارد که عسل یک تقویت کننده ایمنی، عامل ضد التهابی، عامل ضد میکروبی، واکسن سرطان و بهبود دهنده طبیعی زخم ها و جراحات مزمن است. عسل و سرطان دارای روابط معکوس پایدار در محدوده کشورهای در حال توسعه هستند که در اینگونه کشورها، منابع برای پیشگیری و درمان سرطان محدود هستند.